Tips och råd kring magtarmproblem

Dietanvisning till hund med mag-tarmkatarr

Din hund har mag-tarmkatarr och behöver snäll mat för magen.

Dag 1-2:

Ge skonkost i små portioner uppdelat över dagen. Börja med varannan timme första 1-2 dagarna och öka sedan på mängden mat och ge successivt färre antal portioner i takt med att avföringen blir fastare. Exempel på bra skonkost är Royal Canin Gastrointestinal, Hill´s i/d eller Purina EN. Alternativt kan man göra en egen skonkost med kokt ris och kokt kyckling eller kokt vit fisk.

Ge gärna en stoppande produkt, tex Pro-Kolin eller Canicur. De innehåller även ”snälla” magtarmbakterier och försvårar upptag av  bakteriella toxiner.

Dag 3:
Öka successivt portionerna om avföringen är bättre.

Dag 4-5:
Fortsätt enligt dag 3, men öka successivt portionerna och minska antalet måltider. Om hunden inte haft några kräkningar/diarré på 2-3 dagar kan man långsamt byta ut dietmaten mot vanlig mat.
Övergången ska ske under 3-4 dagar genom att man blandar i det vanliga fodret i dietmaten.

OBS! Om kräkningar och diarré ej upphört eller om hunden är onormalt slö/trött eller kräks upp vattnet den dricker bör du kontakta djurkliniken för ett besök.

Dietanvisning för katt med magtarmproblem

Din katt har mag-tarmkatarr och behöver snäll mat för magen.

Dag 1-2:

Ge gärna en stoppande produkt, tex Pro-Kolin, som även innehåller ”snälla” magtarmbakterier och försvårar upptag av  bakteriella toxiner.

Dag 3:
Öka successivt portionerna om avföringen är bättre.

Dag 4-5:
Fortsätt enligt dag 3, men öka successivt portionerna och minska antalet måltider. Om katten inte haft några kräkningar/diarré på 2-3 dagar kan man långsamt byta ut dietmaten mot vanlig mat.

OBS! Om kräkningar och diarré ej upphört eller om katten är onormalt slö/trött eller kräks upp vattnet den dricker bör du kontakta djurkliniken för ett besök.